Cardio: Voor of na de training?

0
68

Veel mensen maken zich nog steeds zorgen over de vraag of het handiger is… cardiovasculaire oefening uit te voeren voor of na de trainingssessie. Wanneer is het het meest effectief?

Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om te begrijpen dat wanneer je fysiek actief bent, je lichaam gebruik maakt van spierglycogeen (of koolhydraatvoorraden voor brandstof). Met dit in het achterhoofd is het duidelijk dat het meest aan te raden is om eerst de fysieke activiteit te doen die de meeste energie, kracht en intensiteit vergt: krachttraining. Als u ervoor kiest om eerst cardiovasculaire (of aërobe) oefeningen te doen, zult u waarschijnlijk niet genoeg energie hebben om aan uw gewicht en techniek te werken wanneer u uw training doet. U zult zich meer uitgeput voelen en flexibeler zijn met series en herhalingen.

Bekijk ook: Cardioroutine om calorieën te verbranden

Hoe zit het met de vetverbranding?

Als u ervoor kiest om na de gewichtstraining cardiovasculaire oefeningen te doen, heeft uw lichaam al een uitgeputte glycogeenvoorraad en is daarom effectiever in het verbranden van vet. Als u besluit om uw training in deze volgorde te doen, zult u effectiever zijn in twee fundamentele doelstellingen:

  • Verkrijg spiermassa: omdat u met meer intensiteit en gewicht zult werken in uw afslankingsroutine.
  • Calorieën verbranden: omdat cardio je uiteindelijk in staat stelt om effectiever vet te verbranden.

Bekijk ook: Vetverbrandingsoefeningen voor de heupen en dijen

Het is van vitaal belang dat u een opwarmingssessie heeft voor uw gewichttraining. Dit kan met 5 minuten loopband of met oefeningen gericht op de spier die je gaat trainen, maar met zeer weinig gewicht.