5 Voedingsmiddelen en dranken om de trek in junkfood onder controle te houden

0
49

Het verlangen is vaak een van de belangrijkste “obstakels” als je een doel voor vetverlies of gewichtscontrole hebt. Bij het veranderen van oude gewoontes, zoals het opgeven van geraffineerd meel en suiker, is het normaal dat je lichaam blijft vragen om die voedingsmiddelen waar je zo aan gewend bent. Echter, wanneer deze hunkeringen zeer frequent en sterk zijn, moet u de balans van uw dieet controleren omdat u misschien niet de juiste hoeveelheden van elke macro- en micronutriënt krijgt. Als dit sporadische hunkeringen zijn, zijn hier enkele gezondere voedsel- en drinkopties die u kunnen helpen deze hunkeringen onder controle te houden en excessen te vermijden.

1. Appel

Een appel is niet alleen zeer voedzaam, maar geeft ook een grote mate van verzadiging en zal helpen om die gewone verlangens naar iets zoets te kalmeren (als dat het geval is). Vergeet niet dat de appel ook een koolhydraat is en dat je hem daarom met mate moet consumeren. Dus als je 5 keer per dag trek hebt, eet dan NIET 5 appels.

2. Koffie

Sommige studies hebben erop gewezen dat koffieconsumptie het hongergevoel voor een korte periode kan verminderen. Hoewel dit een theorie is die niet 100% bewezen is, zijn er getuigenissen van mensen die koffie drinken helpt bij het verlangen. Maar kijk uit, drink pure koffie, zonder suiker, room of melk.

3. Water

Water is een noodzakelijk drankje om uw lichaam gehydrateerd te houden en om de goede werking ervan te verzekeren, maar het kan ook een grote hulp zijn om u te verzadigen. Probeer gedurende de dag minstens 2 liter water te drinken en wanneer het verlangen zich voordoet, drink dan een glas en wacht enkele minuten.

4. Infuse

Als je net gewend bent aan het regelmatig drinken van water, kun je vertrouwen op natuurlijke kruidenthee. U kunt ze warm of koud drinken, afhankelijk van uw smaak. Deze drankjes zullen u helpen om die drang om te eten te allen tijde te verlichten.

5. Noten en pinda’s

Noten en pinda’s zijn voedingsmiddelen met meerdere voordelen en een knapperige textuur die kunnen helpen om het verlangen te kalmeren. Ze zijn ook rijk aan eiwitten en gezonde vetten, twee macronutriënten die je een grote verzadiging geven. Let er alleen op dat u niet overdrijft, want deze voedingsmiddelen zijn ook zeer energiek. Een handvol is genoeg.

Bekijk ook:
6 voedingsmiddelen met meer suiker dan je dacht