5 mogelijke neveneffecten van het intermitterend vasten

0
47

Intermitterend vasten is een praktijk die de laatste jaren erg populair is geworden en steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in het opnemen ervan in hun levensstijl als een middel om gezonder te zijn of om hun gewicht onder controle te houden.

Hoewel het met tussenpozen vasten over het algemeen als veilig wordt beschouwd, kan het enkele bijwerkingen hebben waar u zich voor en tijdens de praktijk bewust van moet zijn.

Houd er ook rekening mee dat deze methode NIET wordt aanbevolen voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, mensen onder de 18 jaar of mensen met een zeer laag gewicht of een eetstoornis.

Dus als je niet in deze groep mensen zit en wilt experimenteren met intermitterend vasten, zijn hier enkele mogelijke bijwerkingen die als “normaal” worden beschouwd en die je kunt ervaren:

Mogelijke bijwerkingen 

1. Honger en hunkeringen 

Dit is gemakkelijk het meest voorkomende neveneffect van intermitterend vasten (vooral bij lange of langdurige vasten) omdat je lichaam niet gewend is om zo lang zonder voedsel te gaan.

Dit neveneffect verdwijnt als je het vasten met tussenpozen een terugkerende praktijk maakt, ondertussen kun je jezelf helpen door koffie, kruidenthee, groene thee of luciferthee te drinken tijdens je vastenperiode.

Natuurlijk is het ook belangrijk om te zorgen voor voldoende calorieën en voedingsstoffen tijdens het eten.

2. Constipatie 

Het is normaal dat als je minder eet (als gevolg van vasten), er ook minder van je lichaam uitgaat en je darmbewegingen dus minder frequent zijn.

Dit is ook een veelvoorkomend symptoom en zou geen zorg moeten zijn, maar als u veel maagzwelling of ongemak heeft, moet u uw arts of de professional die uw vasten begeleidt raadplegen.

3. Hoofdpijn 

Hoofdpijn tijdens het vasten kan om verschillende redenen ontstaan, zoals uitdroging, veranderde eetpatronen of verlies van natrium.

Vaak moet je gewoon je lichaam tijd geven tijdens de aanpassingsfase, voldoende water verbruiken en wat zout verbruiken tijdens het vasten.

4. Zwakte 

Tijdens de eerste dagen van het vasten kun je je moe en zwak voelen omdat je lichaam niet dezelfde voeding (energiebron) krijgt als vroeger, maar deze gewaarwordingen verdwijnen na de aanpassingsperiode.

Tijdens deze eerste dagen raden wij u aan om het rustig aan te doen, goed te slapen en, indien mogelijk, uw training in de wacht te zetten.

5. Irriteerbaarheid 

Het begin en de intensiteit van de prikkelbaarheid zal afhangen van elke persoon en zijn vermogen om zich aan te passen, maar dit is een gemeenschappelijk gevolg van de 4 hierboven genoemde bijwerkingen (honger, hoofdpijn, constipatie en zwakte).

Het is daarom belangrijk dat u, voordat u lange vasten doet, uw lichaam en geest de tijd geeft om zich aan te passen aan kortere periodes zonder voedsel, zodat u mogelijke bijwerkingen kunt beperken.

Wanneer moet ik hulp zoeken? 

We raden u altijd aan om, voordat u met tussenpozen gaat vasten, een expert te raadplegen, die zal bepalen of dit de beste optie voor u is (afhankelijk van uw gezondheidstoestand en uw doelstellingen) en u in dit proces zal begeleiden, zodat u de beste voordelen krijgt en de neveneffecten worden beperkt.

Als u echter besloten heeft om alleen te vasten (wat wederom niet wordt aanbevolen) en u ervaart zeer ongemakkelijke symptomen zoals spijsverteringsproblemen, migraine, overmatige zwakte of terugkerende duizeligheid, dan is het advies dat u onmiddellijk moet stoppen met vasten en uw arts moet raadplegen.

Vergeet niet dat vasten geen wedstrijd is die wordt gewonnen door degene die de meeste uren doorstaat, het is een hulpmiddel dat u voordelen kan opleveren, maar alleen als u het op verantwoorde wijze implementeert in overeenstemming met uw bio-individualiteit.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here