5 dagelijkse gewoontes voor emotioneel evenwicht

0
49

Emotionele gezondheid verwijst naar je vermogen om je emoties te herkennen, te accepteren en te respecteren, zonder ze te kwalificeren als positief of negatief en zonder ze toe te staan je geestelijk welzijn en de kwaliteit van je leven te beïnvloeden.

Wanneer je een balans hebt in je emotionele welzijn, voel je je positief en opgewonden over het leven en ben je in staat om je emoties op een constructieve manier te managen om het meeste uit elk van hen te halen, zonder dat je altijd in een goed humeur of een glimlach hoeft te zijn.

Het concept van emotionele gezondheid moet niet worden opgevat als een doel, maar als een proces dat je je hele leven lang moet doorlopen en dat verschillende stadia zal kennen, afhankelijk van de omstandigheden van je omgeving.

Bovenal is het een reis die je moet genieten omdat wij mensen van nature emotionele wezens zijn en daarom is het belangrijk om onszelf als zodanig te herkennen en te werken met deze belangrijke dimensie van onze gezondheid.

1. Meditatie 

Meditatie is een van de oudste praktijken van de mensheid en steeds meer mensen nemen het op in hun dagelijks leven als een strategie van zelfkennis en steun voor hun mentale en emotionele gezondheid.

De wetenschap heeft aangetoond dat meditatie kan helpen bij het verminderen van stress, het beheersen van angst, het verminderen van depressie en het bevorderen van het algemene emotionele welzijn

Om te mediteren hoef je geen expert te zijn, geen cursus te betalen en geen speciale apparatuur te hebben. Je hoeft alleen maar een paar minuten van je dag te besteden en enkele aanbevelingen te overwegen:

Zoek een rustige plek zonder onderbrekingen

Zitten in een comfortabele positie, bij voorkeur in een zittende positie (als je gaat liggen, heb je meer kans om in slaap te vallen)

Sluit je ogen en let op je ademhaling die in en uit gaat. U kunt ook geleide meditaties doen.

Geleidelijk aan verhoog je de tijd die je in meditatie doorbrengt.

2. Dagboek van emoties 

Veel mensen hebben de neiging om de daad van het bijhouden als kinderachtig te zien, maar toch is het een van de meest gebruikte en efficiënte therapeutische praktijken als het gaat om het herkennen van en werken met emoties. Door een dagboek bij te houden kun je je gedachten en gevoelens peilen, ze in woorden uitdrukken en ze vervolgens overdenken. Dit is een zeer belangrijke daad van mindfulness op de weg naar emotionele gezondheid.

Enkele tips bij het bijhouden van een dagboek zijn

Schrijf op een privé plek zonder afleiding

Je hoeft niet specifiek over “iets” te schrijven. Schrijf over wat je op dat moment goed vindt.

Lees wat je hebt geschreven en denk er even over na, zonder een oordeel te vellen…

Hou je dagboek voor jezelf

3. Aarding 

Aarding of aarding is een zeer eenvoudige en betaalbare therapeutische techniek die, zoals de naam al aangeeft, bestaat uit het uitvoeren van activiteiten die je verbinden of her verbinden met de elektronen op het aardoppervlak.

Uit enig onderzoek is gebleken dat aarding kan helpen bij het verminderen van stress, slaapstoornissen, depressie en vermoeidheid.

Hier zijn enkele praktische manieren om polo tot land te maken:

  • Loop op blote voeten op gras of vuil
  • Ga op de grond liggen in het park of op het strand
  • Duik in de oceaan of in een meer
  • Kies, waar mogelijk, voor lokaal en biologisch voedsel
  • Knuffel een boom

4. Cultivatie van uw relaties 

Mensen zijn van nature sociale wezens en hebben daarom een inherent verlangen om dicht bij andere mensen te zijn, om zich te verbinden en relaties op te bouwen.

Meer dan acht decennia van onderzoek door Harvard University suggereert dat het hebben en onderhouden van betekenisvolle relaties direct kan leiden tot een betere emotionele, mentale en fysieke gezondheid, evenals een langere levensduur.

Onthoud dat het net zo belangrijk is als het cultiveren van je relaties, dat je weet hoe je moet herkennen wanneer het tijd is om een giftige relatie los te laten en te beëindigen.

5. Herstellende slaap 

Slaap die onvoldoende is in kwaliteit of kwantiteit kan je meer vatbaar maken voor negatieve gedachten en meer emotioneel reageren. Bovendien zijn er wetenschappelijke bewijzen die een verband leggen tussen slaapstoornissen en een hogere incidentie van depressieve toestanden.

Daarom is het belangrijk dat u minstens 7 uur slaap per nacht krijgt en dat u zorgt voor een kwaliteitsvolle rust om uw lichaam en geest de kans te geven te herstellen, te regenereren en te herstellen.

Eet minstens 3 uur voordat u gaat slapen. Zorg ervoor dat uw diners licht zijn.

Draag comfortabele, loszittende kleding

Sluit deuren en gordijnen goed af om te voorkomen dat er kunstlicht binnenvalt, maar zorg ervoor dat de ruimte goed wordt geventileerd.

Voordat je naar bed gaat, leg je je mobiele telefoon weg en zet je hem in de stille modus.

Als u moeite heeft met slapen, kunt u een paar druppels lavendelolie op uw handen smeren en deze op uw kussen smeren.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here