4 Veelvoorkomende fouten die leiden tot het “Bounce Effect”.

0
59

Het rebound effect staat bekend als de situatie waarin een persoon zijn of haar verloren gewicht terugkrijgt nadat hij of zij een dieet heeft gevolgd. Dit leidt vaak tot een reeks emotionele gevolgen, waaronder frustratie, depressie en eetstoornissen. Deze situatie komt vaker voor dan je denkt, vooral bij mensen die besloten hebben een dieet te volgen zonder de juiste informatie en professionele begeleiding. Het rebound-effect is echter geen verplicht en onvermijdelijk gevolg. U kunt het vermijden door een verantwoord gewichtsverliesplan te volgen. en het vermijden van de meest voorkomende fouten die tot deze situatie leiden.

Bekijk ook: Volg je het juiste dieet?

Dit is wat die fouten zijn:

1. Je was op een zeer restrictief dieet

Wanneer een dieet te beperkend en onevenwichtig is, kan het leiden tot verschillende problemen in de stofwisseling en de hormonen die verantwoordelijk zijn voor het reguleren van de eetlust en de verzadiging veranderen. Bovendien verliest u bij dit type dieet meestal vooral watergewicht, dat u weer terugkrijgt als u terugkeert naar uw normale dieet.

2. Je hebt je gewoontes niet veranderd

Wanneer u op een dieet gaat dat een begin en een einde heeft zonder duurzame gewoontes op lange termijn aan te nemen, is het normaal om terug te keren naar uw oude levensstijl en bijgevolg het verloren gewicht terug te winnen. Ook, als je dieet was gebaseerd op onrealistische beperkingen, is het gebruikelijk om gevoelens van beloning, eetbuien en overmatige verlangens te ervaren als je er eenmaal uit bent.

3. Je hebt je spiermassa verwaarloosd

Het is normaal om wat spieren te verliezen wanneer u op een calorische restrictie voor gewichtsverlies bent, maar het percentage van de betrokken spiermassa zal afhangen van het type dieet, het niveau van de restrictie en de tijd die wordt besteed aan krachttraining. Vergeet niet dat spieren een metabolisch actief weefsel zijn, dus het zal u helpen meer calorieën te verbranden, zelfs als u in rust bent. Dus als je veel spiermassa bent kwijtgeraakt, is het moeilijker voor je om een efficiënte calorieverbranding te handhaven als je klaar bent met je dieet.

4. Je leidt een zittend leven

Als u een zeer restrictief dieet heeft gevolgd, uw dagelijkse calorie-inname heeft verhoogd en gedurende de dag zeer zittend blijft, is het normaal dat u een deel van het verloren gewicht terugkrijgt. Vergeet niet dat lichaamsbeweging en het niveau van de activiteit die u in uw dagelijkse activiteiten behoudt, u kan helpen om uw energieverbruik te verhogen en uw gewicht stabiel te houden.

Bekijk ook: Moet je calorieën tellen om vet te verliezen?