11 Strategieën voor de bestrijding van acne

0
51

Acne is een van de meest voorkomende huidaandoeningen, en hoewel het niet als ernstig wordt beschouwd, kan pijn, fysieke littekens en ernstige problemen met het gevoel van eigenwaarde veroorzaken bij degenen die er last van hebben. De meest voorkomende vormen van manifestatie zijn de schenen en mee-eters die het vaakst voorkomen in gebieden als het gezicht, de borst, de rug en de schouders. Dit is een vrij veel voorkomende aandoening in de adolescentie, maar naar schatting komt 20% van de gevallen voor bij volwassenen, vooral bij vrouwen.

Wat veroorzaakt acne?

De oorzaak van acne is niet nauwkeurig vastgesteld en kan zeker variëren van persoon tot persoon, maar sommige factoren die deze aandoening kunnen veroorzaken zijn

  • Slechte voedingsstatus
  • Chronische stress en oxidatieve stress
  • Hormonale onevenwichtigheden
  • Onevenwichtigheden in het darmkanaal
  • Hoge niveaus van toxiciteit
  • Chronische ontsteking

Bekijk ook: Wat is het anti-inflammatoire dieet?

Strategieën om het te bestrijden

Normaal gesproken, wanneer een persoon acne heeft, zal hij zijn toevlucht nemen tot invasieve crèmes, gels, lotions, gezichtsbehandelingen of medicijnen, maar… deze methoden hebben de neiging om de symptomen te verdoezelen zonder de hoofdoorzaak aan te pakken. Ongetwijfeld is de beste manier om acne te bestrijden door in te spelen op de oorzaken en risicofactoren, dus sommige aanbevelingen die u kunt overwegen zijn

1. Vul uw dieet met kleurrijke en gevarieerde plantaardige voedingsmiddelen, zodat u een goede hoeveelheid antioxidanten kunt krijgen om het effect van vrije radicalen op uw lichaam te bestrijden.

2. Vermijd of beperk zoveel mogelijk bewerkte voedingsmiddelen die vol met toegevoegde suiker zitten, omdat ze bijdragen aan chronische ontstekingen in uw lichaam.

3. Het beperkt de consumptie van zuivelproducten, waarvan is aangetoond dat ze hormoonprecursoren bevatten die bijdragen aan zowel het ontstaan als de ernst van acne.

4. U moet ook geraffineerde oliën en transvetten vermijden, omdat deze ontstekingsbevorderende eigenschappen hebben die acne en diverse ziekten kunnen veroorzaken.

5. Vermijd enkelvoudige koolhydraten en geef de voorkeur aan volledige, natuurlijke voeding. Dit zorgt ervoor dat u een laag-glycemisch dieet volgt.

6. Identificeer en zorg ervoor dat u de voedingsmiddelen die u gevoelig of onverdraagzaam maken elimineert. De meest voorkomende zijn zuivel, gluten, soja en wat noten.

7. Het nemen van probiotica en spijsverteringsenzymen kan je darm helpen genezen en je acne aanzienlijk verbeteren.

8. Zorg ervoor dat u een dieet eet dat voldoet aan al uw voedingsbehoeften met een goede toevoer van gezonde vetten, goede kwaliteit eiwitten en vezels.

9. Zoek strategieën om stress te bestrijden: yoga, meditatie, aromatherapie, lezen, oefenen…

10. Kies voor zo natuurlijk mogelijke huidproducten. Chemische stoffen kunnen acne er erger doen uitzien.

11. Zorg voor de kwantiteit en de kwaliteit van uw slaap, zo bestrijdt u ontstekingen en dus ook acne.

Bekijk ook: Natuurlijke crèmes om littekens te dempen