10 Redenen om te fietsen

0
52

Bewegen is essentieel voor het behoud van een goede gezondheid en het voorkomen van diverse aandoeningen en ziekten. Onder de vele opties waaruit u kunt kiezen is fietsen, een zeer complete fysieke activiteit. De meeste mensen leren fietsen in hun kindertijd voor hun plezier, maar deze fysieke activiteit heeft onschatbare voordelen die het een ideale en aanbevolen optie maken op elke leeftijd.

Lees ook:
Aanbevolen drankjes tijdens de training

Voordelen van het fietsen

1.Je verbrandt calorieën

Fietsen, ook al is het maar voor een wandeling, is een effectieve manier om calorieën te verbranden omdat het een cardiovasculaire oefening bij uitstek is. Geschat wordt dat je in 30 minuten ongeveer 200 calorieën kunt verbranden.

Lees ook:
10 trucs voor een platte buik

2. Vermindert het risico op hartaanvallen

Geschat wordt dat het dagelijks fietsen, als een cardiovasculaire oefening, het risico op hart- en vaatziekten, inclusief een hartaanval, tot 50% vermindert.

Lees ook:
Myocardinfarct: waarschuwingstekenen

3. Stimuleert het evenwicht

De fiets is door de aard van zijn vorm en functie een uitstekende stimulans voor de hersenen en de spieren om zich te synchroniseren en het gevoel van evenwicht te behouden.Dit is vooral belangrijk voor volwassenen die in de loop der jaren enige fysieke vaardigheden verliezen, waarbinnen het evenwicht wordt gevonden.

4. Versterkt het bottenstelsel

Wanneer je trapt en het stuur vasthoudt, maak je een relatief grote kracht, waardoor je de botten gebruikt en het weefsel waaruit ze bestaan versterkt.

5. Versterkt het spierstelsel

Bij het fietsen wordt gebruik gemaakt van alle spieren in het lichaam. Het gebruik en de belasting van deze spieren resulteert in een gezond spierstelsel.

Lees ook:
Spieroverbelasting: wat is het en hoe voorkom je het?

6. Stimuleert de zuurstoftoevoer

Buitenshuis oefenen maakt het ademproces intensiever en er wordt meer zuurstof ingeademd, wat de werking van de luchtwegen stimuleert.

7. Regelt het slaapproces

Een goede kwaliteit van de slaap is essentieel voor een goede gezondheid en een uitstekend humeur. Fietsen helpt bij het loslaten van edorfine en serotonine, wat ontspanning en diepe slaap bevordert.

Lees ook:
Leer hoe u de meest voorkomende slaapstoornissen kunt detecteren

8. Laat endorfines vrijkomen

Endorfines zijn neurotransmitters die de hersenen een gevoel van geluk en welzijn geven. Sommige oefeningen, zoals fietsen en wandelen, bereiken een grotere productie van endorfine.

9. Bijdragen aan het milieu

De fiets is een schoon en ecologisch transportmiddel, noodzakelijk om het evenwicht in de natuur te bewaren. Omdat het geen vervuilende uitstoot produceert, is het rijden op een fiets veel milieuverantwoordelijker dan het rijden in een auto of op een bus.

10. Het is zuiniger.

Door het gebruik van de fiets bespaart u kosten voor brandstof, parkeren, onderhoud of kaartjes voor het openbaar vervoer.

Andere voordelen

  • Vermindert stress
  • Bestrijding van depressie
  • Stimuleert de eetlust
  • Regelt het cholesterolgehalte
  • Voorkomt het ontstaan van cellulitis

Lees ook:
Voedsel om uw sportprestaties te optimaliseren